STUDENTS SHARING DI USIM MALAYSIA

Fakultas Syariah IAIN Kediri melakukan Overseas Student Mobility Program and International Islamic Comparative Study di USIM (Universitas Sains Islam Malaysia). USIM merupakan sebuah institusi pendidikan tinggi negeri di Malaysia. Kampus utama terletak di Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan dan kampus di Pandan Indah, Kuala Lumpur yang dikhususkan untuk pelajar-pelajar Fakulti Perubatan dan Kesihatan (FPSK) serta Fakulti Pergigian (FPg). USIM juga sebuah Universiti Islam Malaysia yang pertama didirikan oleh Kerajaan Malaysia di permulaan abad ke-21. Kampus ini merupakan Institusi Pengajian Tinggi Awam yang ke-12 di negara Malaysia.

Tujuan program Overseas Student Mobility Program and International Islamic Comparative Study Fakultas Syariah IAIN Kediri ini, antara lain:

  1. Untuk meningkatkan bakat minat mahasiswa dan dosen Fakultas Syariah IAIN Kediri sekaligus untuk melakukan mobilitas ke perguruan tinggi mitra yang bekerja sama dengan IAIN Kediri di negara tujuan.
  2. Untuk memperkuat hubungan kerja sama kelembagaan antar lembaga perguruan tinggi dengan perguruan tinggi di luar negeri.
  3. Untuk meningkatkan pengetahuan, academic writing, public speaking, soft skill, dan pemahaman lintas budaya mahasiswa Fakultas Syariah IAIN Kediri
  4. Untuk mengembangkan persahabatan bagi mahasiswa melalui jejaring akademik global antar mahasiswa dan akademisi.